onsdag 8 juni 2011

Mormors köttfärspaj


Denna köttfärspaj är saftig och god, jag brukar ta mindre majs än vad som står nedan, idag gjorde jag helt utan majs då jag inte är så förtjust i det. När jag gör paj gör jag oftast två stycken, dubblar bara receptet, när jag ändå är igång, är bra att ha som lunch på helgen eller som matlåda. Här kommer receptet:

Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
100 g margarin
2 msk vatten

Fyllning:
250 g köttfärs
margarin
1 röd paprika
1 gul lök
200 g champinjoner
1 vitlöksklyfta
200 g majskorn
1 msk chilipulver
1 dl chilisås
1 burk krossade tomater
1 msk kalvfond
Salt och peppar

1 dl grädde
2 ägg

1. Sätt på ugnen på 225 grader. Gör pajdegen och baka ut i form. Förgrädda 10 min. Jag brukar täcka över kanterna med folie så att de inte sjunker.
2. Skär paprika, lök, svamp i små bitar. Hetta upp margarin, bryn färsen. Tillsätt paprikan, lök och svamp och låt fräsa med i cirka 2 min.
3. Pressa vitlök, tillsätt majs, chilipulver, chilisås, krossade tomater och kalvfond. Låt småputtra i 5 min. Salta och peppra.
4. Fördela färsen över pajskalet och grädda cirka 20 min.
5. Blanda grädde med ägg och häll över färsen, grädda i ytterligare 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar