söndag 30 oktober 2011

God rödvinssås

Igår gjorde vi helstekt fläskfilé med rotsaker, halloween till ära blev det mest i orange - pumpa, sötpotatis, morötter och palsternacka, med rödvinssås. Har inte bestämt mig än vad jag tycker om sötpotatis dock. Tänkte att jag skulle bjuda på receptet till den goda rödvinssåsen, det är flera vänner som velat ha det men som jag glömt bort så här kommer det, hemligheten är mycket smör, inte så nyttigt kanske men ack så gott!

Rödvinssås
2 schalottenlökar
4 dl rödvin
1 dl vatten
4 msk konc. kalvfond
1 msk tomatpuré
1 msk maizena
100 g rumstempererat smör
Lite peppar

Skala och hacka lök, koka tillsammans med vin, vatten, kalvfond, tomatpuré och peppar i cirka 5 min. Vispa ner maizena och vispa ner smöret i små klickar (sila löken om du önskar, jag gör inte det). Klart! Får du sås över går det jättebra att frysa in den och koka upp vid nästa tillfälle du önskar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar