måndag 25 juli 2011

Godaste kantarellmackan


Igår var jag ute i skogen på jakt efter kantareller då mamma och mostrar hade plockat massor på Åland. Här hemma verkar det inte finnas lika mycket eller så letade jag på fel ställen helt enkelt men jag hittade i alla fall så att vi fick två kantarellmackor var, blev riktigt smarrigt. Jag höftar ofta när jag gör stuvningen så receptet är lite på ett ungefär:

Kantarellmackor, 4 st

Cirka 200 g kantareller (går bra med både gula och trattisar)
Smör
1,5-2 dl mjölk eller grädde
Lite såsredning
Salt och peppar
Knorrs kött- och grillkrydda
1/2-1 tsk soja
Några skivor ost
bröd

Stek kantarellerna i en klick smör och krydda med kryddorna ovan. Häll på mjölken/grädden och sojan och red med lite såsredning alt. mjöl, stuvningen skall bli ganska tjock. Lägg stuvningen på bröden och lägg på några skivor med ost. In i ugnen i 200 grader till att osten smält och fått lite färg. Ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar