torsdag 26 maj 2011

Inför helgen



Förra helgen skrev jag att jag skulle prova ett recept som jag skulle dela med mig av om det blev gott, och det blev det, fetaostgratinerade scampi i tomatsås, här kommer receptet:

4 port

250 g tomater (cirka två stycken)
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1/2 burk krossade tomater, 250 g
1/2 dl basilikablad
1/2 dl vitt vin
250 g scampi, skalad
100 g fetaost
1/3 röd chilifrukt, eller efter smak
4 ugnsfasta portionsformar eller en stor
basilikablad
bröd

1. Skär tomaterna i bitar. Hetta upp olja i en gryta.
2. Fräs den pressade vitlöken hastigt. Tillsätt tomatbitarna, de krossade tomaterna, de färska basilikabladen, hackad chili och vitt vin.
3. Sjud under lock på svag värme i 10 min. Vänd ner scampin och värm tills den blir rosa.
4. Fördela scampin och såsen i formen/formerna. Smula över fetaost. Gratinera i 250 grader i några minuter tills ytan fått färg. Garnera med hackad basilika och servera med bröd.

Vi hade denna rätt som förrätt i lördags, blev mycket gott men så älskar jag räkor/scampi också! Idag är det dags för första läkarkontrollen på BVC och igår var det första träffen med mammagruppen (föräldragrupp heter det men det var inga pappor där), börjar känna mig som en riktig småbarnsförälder nu :). Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar