måndag 26 mars 2012

GI-alternativ

Nu var det länge sedan jag kom med ett recept men jag har inte varit speciellt inspirerad till matlagning på ett tag trots att jag lagar mat nästan varje dag men det har mer blivit ett måste än något skoj. Rätt som det är brukar inspirationen komma tillbaka och då sitter jag och surfar runt på olika matsidor och matbloggar på nätet.

Om en vecka fyller sonen ett år, vår lilla skrutt har blivit stor, ingen bebis längre :). I helgen blir det därför kalas för släkten.

Receptet jag bjuder på har jag hittat i boken Saras kök av Sara Begner. Vi brukar ersätta kolhydraterna med detta och gör det ofta till köttfärslimpa men i helgen blev det till kycklingfiléer. Det kan verkligen rekommenderas!

Medelhavsgrönsksaker 4 port

2 rödlökar (jag använder bara en)
1 röd paprika
1 zucchini
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2-3 tomater
1 paket fetaost
2 msk torkad oregano
salt och peppar

1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala löken, dela och kärna ur paprikan. Skär alla grönsaker i ganska stora bitar. Skala och skiva vitlöken tunnt.
2. Fräs zucchini, paprika, rödlök och vitlök i olivolja en kort stund till löken blir glansig. Salta och peppra.
3. Lägg allt i en ugnsäker form. Skär tomaterna i klyftor och fördela dem över. Smula ner fetaosten och strö oregano över. Gratinera i ugn i cirka 5 minuter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar