fredag 5 augusti 2011

Äppelpaj med lock


Denna paj gjorde jag för ett tag sedan och den är väl värd att prova, se recept nedan. Just nu är det lite stressigt här hemma men vi börjar komma någonstans så det känns bra. Vi är relativt färdiga med sonens rum, behöver bara lite extra piff, sedan la jag in badrumsklinkers igår med hjälp av min pappa, fönster skall putsas och toalett och kök ska storstädas. Allt detta skall helst vara klart på måndag då vi behöver fixa lite inför sonens dop nästa helg under veckan, baka m.m men det ska vi nog hinna :).

Här kommer receptet på äppelpajen som är från recept.nu. Jag serverade min paj med vaniljvisp.

4 dl vetemjöl
200 g smör
2 msk kallt vatten
1 ägg till pensling
strösocker
Fyllning:6-8 äpplen
1/2 dl strösocker
2 msk vatten
1 msk malen kanel



1. Hacka samman mjöl och matfett till en grynig massa. Tillsätt vattnet lite i taget och arbeta snabbt ihop alltsammans till en smidig slät deg. Platta ut degen, täck den med plastfolie och låt den vila kallt ca 30 minuter.
2. Sätt ugnen på 200°C. Skala äpplena och skär i små tärningar. Koka upp vattnet i en liten kastrull och lägg i äppeltärningarna. Koka upp igen och rör ner socker och kanel. Ta av från värmen.
3. Dela degen i två delar. Kavla ut den ena som en botten och lägg den i formen. Lägg i fyllningen. Kavla ut den andra degen som ett lock och lägg över. Tryck till runt kanten och stick några hål i deglocket. Pensla med lätt uppvispat ägg och strö över lite socker. Grädda pajen mitt i ugnen ca 30 minuter tills den får fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar